הכר את הסטודנט – לקראת פתיחת הדלתות של המוסדות להשכלה גבוהה
אורית רון
לקראת הפתיחה של השנה האקדמית, והשיח שנפתח סביב נושא ההשכלה, יצאתי לפגוש כמה סטודנטים, צעירים וצעירות באמצע הדרך, ושמעתי מהם על ההתלבטות שלפני ועל מה שמאחורי הבחירה שעשו, על תהליך הצמיחה וההארה שבלמידה ועל התכניות לעתיד.
עונג גדול היה לי להיפגש בארבע עיניים עם כל אחד מהצעירים האלה, חלקם היו תלמידי בעבר, התרגשתי והתפעלתי מגודל הנכס האנושי, שבכיף הייתי מוכנה לעשות לו שיוך...
וזהו רק מדגם מהקשת הרחבה...
אני רוצה לאחל לכל הסטודנטים שנת לימודים מעשירה ומהנה.
הכר את הסטודנט – רותם רמני
חינוך מיוחד, שנה שלישית.
איפה ולמה דווקא שם?
במכללת תל חי, משום ששם האוירה מיוחדת, נעימה, יחסים של קרבה בין המרצים והתלמידים.
מה כוללים הלימודים?
הדגש בחינוך המיוחד בתל חי הוא טיפולי בשילוב אמנויות ולא פדגוגי, כמו במוסדות אחרים. לומדים איך להיעזר בכל סוגי האמנויות – תנועה, מוסיקה, יצירה, את שלבי ההתפתחות של הילד, את כל "ההפרעות" והעיקר – שילוב הילדים, בני הנער והמבוגרים ה"מיוחדים" במסגרות הרגילות.
בשנה א' עורכים היכרות עם מסגרות שונות של החינוך המיוחד, ומשנה ב' מתחילים להתנסות.
מניין נבעה הבחירה?
אני עובדת בחינוך מגיל 13. נושא ההתפתחות עניין אותי וריתק אותי. למה דווקא חינוך מיוחד ולא כללי? אולי כי בקיבוץ אנחנו תמיד חלק ממסגרת חינוכית קבוצתית,
ולשם שינוי בחרתי בתחום שנותן יותר כלים אינדיווידואליים.
איזו סטודנטית את ואיזה מין
תלמידה היית?
הייתי תלמידה טובה, שקטה, תמיד בסדר. אני סטודנטית פעלתנית, מעורבת, יוזמת, שנושאים חברתיים בוערים מעסיקים אותה.
עד כמה הלימודים תובעניים?
הם תובעניים בעיקר מנטלית
.
בין "מכוונת מטרה" ל"מרחיבת אופקים" –
איפה את?
תוך כדי לימוד מרחיב השכלה,
נחשפתי ללימודי מגדר (נשים) ולנושא הפרעות אכילה. שני התחומים האלה הפכו למרכזיים, אני ארצה להתמקד בהם בעתיד.
קושי וברכה להיות סטודנט קיבוצניק -
קשה לחיות בשני בתים ולעבור כל שנה, אבל זה כלום לעומת ההזדמנות ללמוד מה שאני רוצה. ברכה גדולה!
כושר התפרנסות?
לא חושבת שיהיה לי קשה להתפרנס.
איפה את בעוד 5 שנים?
הלוואי שתהיה לי קריירה, שאני אוכל לשנות ולהשפיע
הכר את הסטודנטית – יונת לוי
עיצוב תעשייתי, שנה רביעית
מה זה בדיוק?
עיצוב המוצר: מעפרון ועד מכונית, מעכבר מחשב ועד עזרים רפואיים.
איפה ולמה דווקא שם?
במכון הטכנולוגי בחולון, כי בתחום הזה הוא נחשב לטוב בארץ. כמה מחברינו המוכשרים למדו שם, וחוץ מזה - התקבלתי...
מה כוללים הלימודים?
בשנתיים וחצי הראשונות נפגשים עם כל האומנויות ועם כל החמרים. מכשירים את היד. אחר כך מתחילים התמחות. הנטייה שלי היא לכיוון עיצוב לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים.
מניין נבעה הבחירה?
האמת היא שכשהגעתי ללימודים, לא ידעתי שזו הבחירה הנכונה, אבל עכשיו אני יודעת בלב שלם שזה זה.
יצרתי מאז ומתמיד. באתי עם תיק עבודות מכל הבא ליד: ציור, צילום, פיסול, נגרות, בניה.
איזו סטודנטית את ואיזה מין
תלמידה היית?
הייתי תלמידה עם הפרעות קשב וחולמנית, כשלא עניין אותי, "לא הייתי שם", וכנ"ל כסטודנטית, אלא שבלימוד מתוך בחירה זה כמעט לא קורה. זה ההבדל.
עד כמה הלימודים תובעניים?
הם תובעניים מאוד. כשמקבלים פרויקטים, 3 בסמסטר, הם הופכים להיות כל העולם, הם שואבים.
מה בלימודים מרחיב לך את הלב?
לקחת פרוייקט, לאמץ אותו, להתחבר אליו, ליצור משהו שלי, שמעשיר אותי. שני פרוייקטים לדוגמה שעשיתי: מערכת שחמט בטכנולוגיה מסויימת
ותבנית אינגלישקייק עם פטנט שחותך את העוגה לפרוסות.
קושי וברכה להיות סטודנט קיבוצניק –
המסלול מאפשר המון גמישות בבחירת הלימודים ובחיים כסטודנט.
כושר התפרנסות?
ישנה לא מעט תחרות בשוק, אך עם זאת, השוק נמצא היום בצמיחה.
איפה את בעוד 5 שנים?
הייתי רוצה לראות את המעצבים הצעירים במעגן מיכאל בונים ומפתחים ביחד את התחום.
עובדה שני סטודנטים בני המשק לומדים באותו בית ספר, אותו מקצוע ובאותה הכיתה, ואפילו יש להם אותו שם משפחה –: יונת לוי ואייל לוי. |
הכר את הסטודנטית –
מאיה בורובסקי
נטורופתיה, שנה שלישית (מתוך 4)
מה זה אומר?
פירוש השם הוא רפואה טבעית.
מה כוללים הלימודים?
תזונה טבעית, צמחי מרפא, קורסים ברפואה המערבית (ביוכימיה, אנטומיה, פיזיולוגה) וגם שיטות אבחון שונות כמו אירידילוגיה (אבחון עפ"י גלגל העין) ושיטות ריפוי כמו רפלקסולוגיה, ארומתרפיה ועוד.
איפה ולמה דווקא שם?
במכללת 'רידמן' לרפואה משלימה, כי שמעתי עליו המלצות, יש לו שם טוב.
והרבה שלוחות בארץ, אני בחרתי בסניף התל אביבי הצמוד לאוניברסיטה. כשבאתי ל"יום הפתוח" התאהבתי במקום, באוירה.
מניין נבעה הבחירה?
נושא התזונה תמיד עניין אותי. גם בתיכון. כששוטטתי בפורטלים של לימודים הגעתי באקראי לאתר של 'רידמן' ולתחום הזה של הנטורופתיה ונדלקתי. קרץ לי גם כי כל הנושא של רפואה משלימה בכלל, ושל ייעוץ בתזונה חדר בשנים האחרונות לתודעה בכל העולם. המסלול פותח הרבה אופציות של תעסוקה. וכמובן – מעשיר אותי ותורם לי באופן אישי.
איזו סטודנטית את ואיזו תלמידה היית
?
אף פעם לא יכולתי לשבת הרבה, אני לא מהשקדנים, אבל יש יחס ישר בין מוטיבציה ועניין. חשוב לי להבין בעיקר בשביל עצמי.
בין "מכוונת מטרה" ל"מרחיבת אופקים" –
איפה את?
באמצע. בתחילת הלימודים חשבתי שזו יותר העשרה, אבל היום, ככל שאנחנו מתקדמים, מכירים ומתנסים, אני רואה יותר אופק מעשי ויישומי בלימודים.
מה בלימודים מרחיב לך את הלב?
הקורס ברפלקסולוגיה. הסיפור האישי שעומד מאחורי כל מטופל, ההתחלקות עם שאר החברים בחוויה. ובנוסף, הייתה לי חווית סטאז' מעצימה ומאתגרת עם נגמלים מסמים ואלכוהול.
קושי וברכה להיות סטודנטית קיבוצניקית
–
רק ברכה. אני לומדת בין 3 ל-4 ימים. אני לא חושבת שיש קושי.
איפה את בעוד 5 שנים?
או בעבודה בקליניקה, או בקופות חולים, בבתי חולים. יש מגוון גדול של כיוונים שאני יכולה לבחור ביניהם. השמים הם הגבול.
ציטוט לסיום
–
המוטו של רידמן הוא: "רפא את עצמך, רפא את העולם". אני מאמצת את זה.
עובדה בחלק מהמוסדות להשכלה גבוהה מתחילים הלימודים ביום א' הקרוב, 10.10.2010. 3 פעמים 10, שזה סימן למזל טוב משולש. מחקרים גילו, ש10 הוא הציון האהוב ביותר על תלמידי ישראל בפרט, ועל תלמידי מעגן מיכאל בכלל. |
הכר את הסטודנט – עידו שנפס
הנדסת מכונות, שנה רביעית
מה כוללים הלימודים?
התואר הראשון הוא רחב וכללי, הוא הבסיס ומקנה תואר של מהנדס, אבל בכל עבודה תצטרך להתחיל מאפס, כאילו לא למדת כלום. כל תחום הוא עולם ומלואו ודורש התמחות. בתואר השני אפשר כבר להתכוונן לתחומים ספציפיים יותר כמו רובוטיקה, אנרגיה ועוד.
איפה ולמה דווקא שם?
בטכניון. אני אמור להגיד שזה המוסד המכובד ביותר בארץ בתחום, אולם, האמת היא שהרישום לאוניברסיטת באר שבע באינטרנט לא פעל. בדיעבד, אני מאוד מרוצה מהבחירה.
מניין נבעה הבחירה?
תמיד רציתי להיות מהנדס, אני אוהב דברים פרקטיים, ופרויקטים שבסוף היום אפשר להחזיק משהו ביד. התלבטתי בין קריירה כנגר או כמהנדס, אמא אמרה: קודם תסיים הנדסה, אחר כך תעשה מה שבא לך... וחייבים להקשיב לאמא, היא מכינה אוכל. ואבא לא עזר הרבה, כי הוא עשה את י"א פעמיים.
איזה סטודנט אתה ואיזה תלמיד היית
?
סטודנט הישגי, קשה שלא בטכניון. לוקח את הלימודים ברצינות, והם בהחלט תובעניים, אבל – משאיר זמן לחיים, לפנאי ולשמירה על השפיות.
בין "מכוון מטרה" ל"מרחיב אופקים" –
איפה אתה?
באמצע. גם בהנדסה יש הרחבה, זהו לא מקצוע תלוש מהעולם, ודרוש בשבילו הרבה דמיון ויצירתיות, יכולת להסתכל על דברים באופן שונה.
מה מרחיב לך את הלב בלימודים?
אשתי לעתיד
.
(לא קשורה, אך עניתי לפני המלה "בלימודים")
מה המטרה שאתה אישית הצבת לעצמך?
לעשות משהו שאני אוהב, שהוא גם מועיל ותורם לי ולביתי (ועדת לקליטה – שימו לב).
קושי וברכה להיות סטודנט קיבוצניק
–
זהו הסטטוס הכי טוב בקיבוץ. קושי – אין. אני עובד
במחלקת אוטומציה בפלסאון, שם יש לי מקום לשאול שאלות, לעשות לפעמים טעויות ומקסימום... מכינים חדש.
ציטוט לסיום
–
"אני ממליץ לבחור במקצוע שתיהנה ממנו, ובעבודה, שגם בעוד 30 שנה תקום לקראתה בבוקר (עדיף אחה"צ) עם שמחה בלב.
עובדה המקצועות הפופולאריים ביותר בקרב הסטודנטים של מעגן מיכאל הם: *הנדסת מכונות * כלכלה *נטורופתיה * ביולוגיה עם 4 סטודנטים בכל אחד מהם. כמו כן תחום החינוך והחינוך הגופני זוכה אף הוא למקום מכובד בצמרת. |
הכר את הסטודנטית – גלי לוי
הגירה ושילוב חברתי, שנה ראשונה ל
M.A
מה כוללים הלימודים?
ההשפעה וההשלכות של התופעה של הגירה בעולם בכלל ובישראל בפרט מהיבט כלכלי, סוציאלי, פסיכולוגי וכו'.
איפה ולמה דווקא שם?
במכללת רופין. את התואר הראשון בעבודה סוציאלית עשיתי באוניברסיטה העברית בירושלים, וחשבתי להמשיך שם בכיוון קרימינולוגיה, אבל עשיתי הפסקה של שנתיים ושיניתי כיוון. יש יתרון גדול למכללה. התואר הספציפי הזה הוא יחסית חדש. בשבילי זו הרפתקה מעניינת.
מניין נבעה הבחירה?
ברור היה לי שצריך תואר שני כדי להתמקצע, כדי להבין יותר לעומק, כדי להתפתח. עבודה סוציאלית והגירה מעורבים זה בזה במדינה כמו שלנו.
יש מקומות שחסומים ועלומים לי במגע עם בני הנער שאני עובדת איתם. אני מקווה שהלימודים יתנו לי פתח להבנה ויפתרו את אותן תעלומות.
איזו סטודנטית את ואיזו תלמידה היית
?
תלמידה טובה וסטודנטית טובה, מתעניינת, מאוד פעילה. אוהבת ללמוד כשהדברים חכמים וממוקדים ומשתעממת כשהם לא. חשוב לי להיות גאה בעבודה שלי מול עצמי.
בין "מכוונת מטרה" ל"מרחיבת השכלה" –
איפה את?
התואר השני שבו בחרתי לוקח אותי יותר לכיוון "מרחיבת השכלה". בדרך כלל אני יותר מכוונת מטרה.
מה בלימודים מרחיב לך את הלב?
במהלך הלימודים לתואר ראשון, הרגשתי שמצאתי את הבית
שלי. תחום שמשלב את האישיות שלי, את האמונה שלי, את האיכויות שלי יחד עם האפשרות לגעת
באנשים ולעשות שינוי. זה קסם לראות כמה שזה עובד.
. הקושי – אחרי שאתה מסיים, דורשים ממך לתת קבלות ומצפים ממך לתוצאות. הרבה עיניים מסתכלים בשבע עיניים. זה לא תמיד אפשרי.
קושי וברכה להיות סטודנט קיבוצניק
–
המון ברכה. נותנים לנו את כל התנאים והתמיכה ומאפשרים ללמוד מה שנרצה בראש נקי מדאגות
.
כושר התפרנסות –
צריך לקחת בחשבון שבנושא הזה אין שוויון. יש מקצועות שבהם מרוויחים פחות, כמו עבודה סוציאלית, אבל יש בצידם תרומה שאין לה מחיר.
איפה את בעוד 5 שנים?
אם אני רוצה לעשות שינוי ולהשפיע ולתת משמעות למה שאני עושה, אני חייבת לעבוד במעגלים רחבים יותר, קרי – ברמה קהילתית, ואפילו לשנות מדיניות של משרד הרווחה. אני בהתכוונות להיות מעורבת בקביעת מדיניות חברתית במועצות מקומיות, בפרויקטים ארציים.
ציטוט לסיום
–
השכלה היא כמו אוויר ומים. אי אפשר לחיות בלעדיה. לאו דווקא השכלה אקדמאית, אלא כל הוספת דעת. בכל גיל.
עובדה: מתוך הבנים שבמסלול מתחילים 3 תואר שני. מקבוצת החברים – ילמדו השנה 6 לתואר שני ואותו מספר – לתואר ראשון. דוקטורט, לעומת זאת, יעשו 2 נשים בלבד. |
הכר את הסטודנט – ניצן פלקס
משפטים וממשל, שנה שניה
מה זה אומר?
הלימודים במשפטים מקנים תואר של משפטן ומכשירים לתפקיד יועץ משפטי בחברה, ו"ממשל" מכשיר למשרות של עובדי מדינה, עבודות במשרד החוץ, למשל.
איפה ולמה דווקא שם?
במכללה הבינתחומית בהרצליה. נרשמתי לאוניברסיטאות, אבל מבחינת נתוני הקבלה הייתי גבולי. בדיעבד אני שמח על הבחירה. יש תמורה בעד האגרה הגבוהה מאוד. הולכים לקראת התלמיד, נותנים שיעורי עזר. יש יחס אישי, וזה חשוב.
מניין נבעה הבחירה?
התלבטתי הרבה בין שני קטבים. עיצוב גרפי או משפטים, והחלטתי שעד גיל 25 אקבל החלטה. ברגע האחרון החלטתי להשאיר את האמנות כתחביב. גם בשל הפוטנציאל הכלכלי שיש במקצוע.
משפטים – ההשפעה מהבית. זו אופציה שתמיד ריחפה באוויר. אנחנו קרובים למה שאנחנו מכירים. (שום לחץ לא היה!).
איזה סטודנט אתה ואיזה תלמיד היית
?
הייתי מסכם את השנה הראשונה במשפט שאפיין את מה ששמעתי הרבה כתלמיד: "יש לך פוטנציאל". בשנה הראשונה בשני התחומים יש המון מבוא והיכרות עם, אתה רק מתחיל להבין במה מתעסקים. כדי לממש את עצמי אני צריך יותר עניין, וזה יקרה כנראה כבר השנה.
בין "מכוון מטרה" ל"מרחיב השכלה" –
איפה אתה?
באמצע. נדהמתי עד כמה הרחבת השכלה גלומה בתחום, היא פתחה לי הבנה אחרת לגמרי
של החדשות, של אקטואליה. אפילו שיניתי דעות לגבי המציאות שאנחנו חיים בה בעקבות דברים שלמדתי. פקחתי עיניים.
מה בלימודים מרחיב לך את הלב?
דווקא משהו שהגעתי אליו דרך חיפוש מלגה לסטודנטים. במסגרת הכוונת חיילים משוחררים קיבלתי מלגה של מפעל הפיס ואני חונך ילד מאור עקיבא בכיתה ו', שאני האור בחייו. הוא מחכה לפגישות השבועיות איתי בעיניים נוצצות, אני מוציא אותו מהבית ומהסביבה הקשה והכיף שלו עושה לי הרגשה מטורפת שלא משתווה לכלום.
קושי וברכה להיות סטודנט קיבוצניק
–
אין קושי, רק ברכה. גם בהשוואה לסטודנטים שאני לומד איתם בבינתחומי, שבאים מבתים טובים פלוס, יש לנו תנאים נהדרים.
איפה אתה בעוד 5 שנים?
במחלקה המשפטית של הפועל תל אביב. ועד אז? אסתפק בשמחה במחלקה המשפטית של פלסאון, שבה אני רוצה להשתלב כבר מהשנה הזו.
כושר התפרנסות הוא שיקול לגיטימי כנותן בונוס?
כן, הקיבוץ צריך לדאוג לעצמו. בונוס לגיטימי, הורדה על לימודי העשרה – לא.
ציטוט לסיום
–
ההשכלה היא צורך. היא משפיעה על אדם בכל המובנים וזה בכלל לא חשוב מה לומדים, היא נותנת תשובות לשאלות קיומיות ולשאלות שברומו של עולם.
עובדה 19 "צוותי" אחים אפשר למצוא בתוך הרשימה הארוכה של הסטודנטים, ביניהם 4 בני משפחה אחת, שהם – כל ה"חבורה"... |
הכר את הסטודנט – אורן מאיירס
צילום, שנה שלישית
איפה ולמה דווקא שם?
ב'בצלאל' בירושלים, כי זה המוסד היחיד בארץ שמעניק תואר ראשון באמנות עם ההתמחות בצילום, וכי לא דורשים פסיכומטרי, וזה יתרון משמעותי.
מה כוללים הלימודים?
הרבה קורסים מרחיבי אופקים בתולדות האמנות, בפילוסופיה, בתיאוריה של הצילום והאמנות. בשנה הראשונה למדנו בעיקר שכל מה שידענו וחשבנו קודם על צילום – מופרך.
איזה סטודנט אתה ואיזה מין
תלמיד היית?
הייתי תלמיד טוב וממושמע, שמגיע תמיד ומחוייב, וכך גם היום, לרוב.
בין "מכוון מטרה" ל"מרחיב אופקים" –
איפה אתה?
ב200% מרחיב אופקים ומעשיר את עצמי.
באיזו מידה הלימודים תובעניים?
במידת הבחירה של הסטודנט. (במחלקה שאני לומד בה).
מה בלימודים מרחיב לך את הלב?
אין הרבה הרחבת לב. הלימודים מכוונים אל הדעת. בצלאל הוא מוסד בן 100, עתיק באופיו וציני מאוד, לא מחמם - אבל מרתק.
אני כן יכול לומר שאני עובר תהליך. הלמידה והמקום, המפגש עם המרצים והתערוכות נותנים לי השראה. אני יוצר כבר ממקום אחר. לא מספיקה לי אסתטיקה, חשוב לי שמאחוריה תבוא גם אמירה, אני רוצה לעורר עניין.
כושר התפרנסות?
בארץ כמעט אין סיכוי לאמן להתקיים מהאמנות שלו. אין כאן תרבות של אמנות מלבד איזור הגלריות של
תל אביב. אנחנו לא צרכני אמנות. אין כמעט ספונסרים, ובקיצור – לא קל להתפרנס פה. ולהיות צלם חתונות זה לא עונג גדול...
אם אני ארצה להתפרנס מצילום (אמנותי) – רק בחו"ל.
קושי וברכה להיות סטודנט קיבוצניק -
הסבסוד שהקיבוץ נותן לסטודנטים הוא אויר לנשימה, בעיקר כשאין זמן לעבוד יותר מדי תוך כדי הלימודים. אבל- המגורים בירושלים יקרים מאוד, והמקצוע שבחרתי בו – יש לו עלויות נוספות של חומרים בגובה שלעתים עולה על שכר הלימוד (האוניברסיטאי). לכן, בקיץ אני רק עובד ואין לי דקה חופש, ועדיין לא מצליח לסיים את כל השעות או לכסות את גובה הוצאות הלימודים. הבעיה ידועה, ולצערי טרם נמצא לה פתרון.
משפט לסיכום
- אני מאמין שכל תחום לימודים
שמעניין את הלומד, גם אם אינו מועיל או תועלתני, מעשיר את האדם ומאפשר לו להתפתח ולהתעצם.
עובדה שכר לימוד במכללה גבוה פי 2 ומעלה מאשר באוניברסיטה. |
הכר את הסטודנטית – גלית לבנה
פסיכותרפיה גופנית, שנה 3 (מתוך 5)
מה זה אומר?
הכוונה היא לטיפול פסיכותרפי עם דגש על הגוף, בעזרת מגע ישיר, בתנועה, בשיחה ובכלים נוספים
איפה ולמה דווקא שם?
במכללת 'רידמן' לרפואה משלימה, כי שמעתי עליו המלצות, יש לו שם טוב.
אבל - למרות משך הלימוד הארוך אלה לימודי תעודה והם לא מוכרים לתואר.
מה כוללים הלימודים?
קורסים בפסיכולוגיה, באנטומיה, סל של כלים טיפוליים, ובעיקר – איזון יחסי גופ-נפש. המיוחד במסלול הזה הוא, שבשנתיים הראשונות התלמידים מתנסים בחוויות ובשיטות טיפוליות בעצמם, ובשנה השלישית מתחילים הלימודים באופן אחר, כשה"מטופלים" עושים הסבה למטפלים.
מניין נבעה הבחירה?
היה לי ברור שאני רוצה לעסוק בתחום טיפולי, אבל בחירת המסלול הספציפי נעשתה תוך שנת הלימודים הראשונה. עזבתי את הבחירה הראשונית, שלא התאימה לי, ואתגרתי את עצמי במסלול הזה, שבהתחלה נראה לי מאיים, ולא האמנתי שאעמוד בו.
איזו סטודנטית את ואיזו תלמידה היית
?
"לא הייתי תלמידה. עד היום אני עוד לומדת איך כדאי לי ללמוד. אפשר ללמוד רק מתוך בחירה. "
עד כמה הלימודים תובעניים?
הם תובעניים ברמה הנפשית, וה"עד כמה" הוא מאוד אישי. כמידת הרצון להיות מחוייב לתהליך. אני מניחה שבשנתיים הקרובות הם יהיו תובעניים יותר מבחינה לימודית.
מה בלימודים מרחיב לך את הלב?
לימודי התיאוריה מעניינים, אבל ההתנסות המעשית,
החוויה הטיפולית היא מדהימה. וגם שיתוף החוויה עם שאר החברים לכיתה – מרחיבה את הלב.
קושי וברכה להיות סטודנטית קיבוצניקית
–
"תפתחי מקרר של סטודנט קיבוצניק ושל סטודנט עירוני ותראי את ההבדל - זה אומר הכל". אני מברכת על כל מה שאני מקבלת.
איפה את בעוד 5 שנים?
מטפלת בקליניקה, הלוואי!
כושר התפרנסות?
אם אני אמצא את הנישה שלי, שבה אני אתמחה, כפי שעושים רוב המטפלים בתחום הזה - אני מאמינה שאוכל להתפרנס. זהו תחום בראשיתו, אבל הוא מתפתח.
ציטוט לסיום
–
"עד שנה א' חשבתי שאני יודעת מה זה "מטפלת". ובשנים האחרונות אני לומדת מחדש...
עובדה 17 סטודנטים ילמדו השנה אחד המקצועות השייכים לתחום הטיפולי והרפואה המשלימה |
הכר את הסטודנטית –
איריס בלחטובסקי
פסיכודרמה, שנה שניה
מה זה אומר?
פסיכודרמה היא שיטת טיפול חווייתית המבוססת על תנועה ופעולה, בד"כ זהו טיפול קבוצתי. המשתתפים משחזרים מצבים שונים מחייהם בעבר ובהווה, כמו גם רצונות, צרכים ותקוות ובכך עוברים תהליך טבעי של לימוד ושינוי. בדרך דרמטית של תנועה ומשחקי תפקידים והמחזת סצנות מחייהם האישים..
מה כוללים הלימודים?
מלבד ההנחיה בעזרת פסיכודרמה יש גם קורסים של תרפיה בשילוב אמנוית, שפת הדרמה בכלל, פסיכולוגיה, סמינר קליני, ועבודה בכל מיני מסגרות שבהן אנחנו נפגשים עם אוכלוסיות שונות.
כבר השנה נתחיל בהתנסות מעשית.
איפה ולמה דווקא שם?
במכון "כיוונים", בית ספר פרטי לפסיכודרמה בתל אביב. אלה לימודי תעודה.
מניין נבעה הבחירה?
התחלתי לימודים די סטנדרטיים באוניברסיטה לתואר ראשון בחינוך ופילוסופיה, סיימתי שנה א', והרגשתי שזה לא בשבילי. מרוחק מדי, תיאורטי מדי, אני לא מתחברת. היה חסר לי המגע והדיבור עם אנשים, החלק החווייתי של הלמידה ומצאתי את כל מה שהיה לי חסר בשנה הראשונה בפסיכודרמה.
והבחירה בתחום החינוך והטיפול – עבדתי בגיל הרך מגיל 13. תמיד הפעלתי מחשבה וגיליתי אחריות כלפי אנשים (קטנים, אמנם). עניין אותי להכיר סוגי אוכלוסיות שונים, יש בי הרבה סקרנות. זה הצד של ה'פסיכו'. והצד של ה'דרמה' – אני מאותם אלה שמרגישים את הפרפרים בבטן כשהם מזדהים עם חוויה שמועלית על הבמה ("זה משחק החיים שלי").
איזו סטודנטית את ואיזו תלמידה היית
?
הייתי תלמידה 'חנונית' שחשוב לה להצטיין. היום אני מעריכה מאוד את התהליך, הרבה יותר מהציון, אך כמובן לא מתנגדת לציונים טובים. הייתי שקטה בכיתה, היום אני יודעת שאי אפשר ללמוד פסיכודרמה בהתכתבות...
מה בלימודים מרחיב לך את הלב?
היתה לי חוויה מרגשת מאוד, כשהבאתי לשיעור חלום טרי, ועבדנו עליו, כל הקבוצה, בכלים של פסיכודרמה. לא האמנתי שאפשר להגיע לעומקים אלה, הדרך להבנת החלום הייתה מרתקת.
גם הקורס ב"שילוב אמנויות בטיפול" מרחיב לי את הלב, זה מוציא ממני דברים שלא ידעתי על קיומם.
מה המטרה שהצבת לעצמך בלמידה
? המטרה האישית – לעבור תהליך של מודעות, של דיוק עצמי, ומתוך המקום השלם – לעבוד ולהיות שם בשביל האחר, לתת ממה שיש לי.
קושי וברכה להיות סטודנטית קיבוצניקית
–
אין קושי. אני עובדת מלא במקביל ללימודים. זה לא קל, לקחתי על עצמי מבחירה תפקיד ניהולי, דינמי ומאתגר, אני אחראית משלוחים של הלול באור עקיבא, וממצה את היכולות שלי עד הסוף, במקביל ללימודים.
כושר התפרנסות –
במקצוע הזה – יקח זמן. אבל אני מאמינה שאני אצליח.
איפה את בעוד 5 שנים?
יחד עם כל המטפלים של הקיבוץ במרכז הפרא-רפואי– שיקומי שיוקם פה במהרה בימינו.
ציטוט לסיום
–
אני לומדת ומחכימה מכל חוויה שקורית לי ולא שוכחת את ההנאה שהינה חלק חשוב בעיני בכל למידה שהיא.