| כתבתה של גלי שוקרון מעלון מס' 3331 מתאריך 23.2.2024 |
שירה טלבי ומעין בקר מנהלות את אשכול הבריאות יחד. מעין נכנסה לפני כשנה וחצי ושירה הצטרפה אליה בחצי השנה האחרונה, עם סיום עבודתה של עירית ארבל. האחת בת קיבוץ, נולדה וגדלה במקום, מעורבת ודוברת את השפה והתרבות הקיבוצית כשפת אם. האחרת, הגיעה אלינו בבגרותה, עם ידע, ניסיון והשקפת עולם ממקומות אחרים, ויחד הן מובילות את אשכול הבריאות על שלל תפקידיו החשובים במרקם הקהילתי.
השקפת העולם כתלויה במקום בו את נמצאת
מעין: מבחינתי, המעבר להיות ממלאת תפקיד ציבורי מאוד משמעותי בדרך בה אני רואה ותופסת את הקיבוץ ודרך ההתנהלות שלנו כקהילה. יש כל כך הרבה דברים שלא יכולתי להבין לפני שנכנסתי לתפקיד. היום אני יושבת בתוך הנהלות שבעבר לא הייתי מעורבת כלל בנעשה בהן. כמו למשל הנושא של גידול ההוצאות לעומת הקיטון בהכנסות, וכמה חשוב שננהל את התקציבים הציבוריים בבקרה מתמדת, נשאל את השאלות הנכונות תוך הסתכלות על התמונה הכללית.
שירה: לאורך השנים הייתי נציגת ציבור בוועדות שונות, כולל הנהלת בריאות רחבה, וניהלתי את המרכולית, כך שצברתי ניסיון מערכתי בתוך הקיבוץ. היום, אחרי חצי שנה בתפקיד הנוכחי אני מרגישה שיש פער גדול בין מה שקורה בתוך ההנהלות, לבין הידע של הציבור על כך, או ההבנה. קשה לי לשים את האצבע מדוע הפער הזה קיים ומאיפה נובע, אבל בסופו של דבר החברים יצטרכו לקבוע את סדרי העדיפויות, זו לא החלטה של מנהלי האשכולות בלבד.
מעין: כאשר הכנו את התקציב של השנה הנוכחית, היה לנו מאוד ברור שעלינו לשים את הדגש על הנושאים הללו. לבריאות יש תקציב של כ-22 מיליון ₪ וזו האחריות שלנו לבחון איפה אפשר להתייעל.
שירה: ההתייעלות צריכה להיות רוחבית לכל האשכולות החברתיים לדעתי, אי אפשר להיות כל הזמן בתחושה שאפשר גם וגם וגם. הגענו למצב שכבר לא בטוח שנוכל לממן את רמת החיים אליה התרגלנו, ותפקידנו כחלק מההנהלה לשקף את המציאות לציבור, להביא את הדברים כהווייתם כדי שהחברים יוכלו לבנות סדרי עדיפויות מתאימים.
מעין: כל אשכול נדרש השנה לקיצוץ משמעותי, כולל אשכול הבריאות. במסגרת התהליכים הללו אנו פותחים את הבית המשפחתי לשני מטופלים חיצוניים (בהתאם להחלטת האסיפה על הבית המשפחתי). התייעלות משמעותית נעשתה גם בתחום חלוקת התרופות במרפאה. המרפאה עובדת היום במתכונת שכבר כמעט ואינה קיימת של חדר תרופות, והיכולת שלנו להחזיק מלאי היא מוגבלת, ובעבר הובילה להוצאות כבדות מאוד, יחד עם זריקה של כמות נכבדה של תרופות מדי חודש. בעזרתה של אהובה אטינגר, מנהלת המרפאה, נעשה סדר, רכישת תרופות באופן פרטני יותר מהודקת ומבוקרת, ומשתמשים בעיקר במלאי שמקבלים מקופת חולים. חברים יכולים כמובן לקנות תרופות באופן עצמאי ולקבל החזר מהמרפאה, אך שינוי הגישה והשיטה הובילו לצמצום והתייעלות מאוד משמעותית.
שירה: זהו שלב ביניים, כיוון שבהמשך יש כבר תוכנית לשיפוץ כל מתחם המרפאה - בקומה העליונה והתחתונה, והקמת בית מרקחת שאנו תקווה שיפתור לנו את רוב בעיות האספקה והמגוון של התרופות.
אתגרי השנה הקרובה
שירה: זמן קצר אחרי שנכנסתי לתפקיד התחילה המלחמה והתבקשנו להקים את מערך החירום הרפואי מאפס - הקמת צוותי חירום, ריענון אנשי מקצוע, בניית נוהלי חירום, תרגולים, רכישה וארגון של ציוד חירום והדרכות צוותים. עסקנו בכך הרבה מאוד בחודשים האחרונים וכעת אנו נמצאים במצב טוב.
אתגר נוסף הוא שיפוץ וארגון מתחם הבריאות החדש: התוכנית היא כי המרפאה ובית המרקחת יעלו לקומה העליונה, ובמקומן יעברו הפיזיותרפיה וצוות רווחת הקשיש. זהו פרויקט גדול מאוד, שדורש הרבה תכנון, תיאומים והיתרים.
מעין: חשוב לציין כי אנו מקבלים דמי אחזקה מקופת החולים עבור המרפאה, ובנוסף המעבר של הפיזיותרפיה יוביל לפינוי של דירות מגורים, שזהו משאב שנמצא בחוסר קבוע. כמו כן, אנו בשלבי בניית תכנית להגדלת מרפאת השיניים. יש לנו היום מרפאה איכותית שיש לה פוטנציאל הכנסה גבוה מבחוץ, אך אין כרגע מספיק חדרים פנויים לטיפול לשם כך. הכוונה היא בעיקר לשינויים פנימיים בתוך המבנה הקיים, עם עלות נמוכה ככל הניתן.
אפשר לדבר על המרפאה?
שירה: זה לא סוד שעברנו שנים קשות במרפאה, החל מהעזיבה של דר' יואב, הקורונה וכל זאת לצד תחלופה גבוהה של מנהלות ורופאים.
מעין: גם עכשיו, דר' ליב בחופשת לידה ודר' אורן היה עד לא מזמן במילואים במלחמה, עוד לא הצלחנו להתייצב.
שירה: זהו אתגר גדול. בנינו תכנית ארוכת טווח, אנו נעזרות ביועצות שמלוות אותנו ואת הצוות.
מעין: מרכזות את מירב המאמצים לשיפור ושדרוג המרפאה, וכניסתה של אהובה המנהלת מאוד תורמת לכך. חשוב לזכור כי מדובר בתהליכים ארוכים ועוד צפויים לנו אתגרים. אנו מקבלים תמיכה מקופת החולים, במיוחד עכשיו בתקופת המלחמה, אך אי אפשר להתעלם מהתחלופה הגבוהה בתוך הצוות, ואני מבינה מאוד את הקושי של החברים בהיעדר ההמשכיות. הייתי רוצה לראות בהמשך הדרך יציבות ושביעות רצון גבוהה יותר מצד החברים
שירה: גם הצוות של המרפאה חווה את קשיי המלחמה עם גיוס של בני זוג וילדים, רופא המרפאה שבעצמו מגויס וכל הקשיים הנוספים שנלווים למלחמה הזו. כולנו פועלים במסגרת המציאות המורכבת הזו.
בהזדמנות זו מבקשות להביע תודה גדולה והערכה לכל צוותי הבריאות באשכול על פועלם, מקצועיותם והתרומה למעגן מיכאל.
תמיכה בשוך הקרבות (וגם תוך כדי)
שירה: הדיון האחרון בהנהלה החברתית עסק בנושא של סל בריאות הנפש, והיתה שאלה בנוגע לקיצוץ תקציבי גם בתחום הזה. החלטנו כי לאור חוסר הוודאות בנוגע לתמיכות שכלל הקהילה תצטרך, לאור הלחימה המתמשכת, אנו לא נוגעות בתקציב זה. כבר עכשיו ניכרת עלייה בצרכים הבריאותיים והנפשיים.
מעין: אנו מתכוננות לכך שתיתכן עליה משמעותית בהוצאות כדי לתמוך בכל הצרכים שיעלו, בכל התחומים.
בריאות- קודש הקודשים או ניתן לדיון?
שירה: חושבת שאנחנו כבר לא שם, אין נושא שלא נבחן ונבדק. אנו עסוקות מאוד במציאת פתרונות שלא יפגעו בכיס החבר אך כן יובילו להתייעלות והוצאות מבוקרות. כבר כמה שנים שאנו מתקשים לעמוד בתקציב ומסיימים את השנה בגרעון של כ- 2 מיליון ₪. זה לא נכון לבנות תקציב מבלי לעמוד בו. יש הרבה מאוד נושאים שהיום הביטוח הפרטי שלנו מכסה ומחזיר, עם זאת בתחומי הבריאות יש לא מעט אלמנטים בלתי צפויים.
שאלת ה- למה?
שירה: הגעתי לתפקיד בדיוק בשביל זה, הערבות ההדדית שלנו, שנמדדת במקומות הקשים באמת. זה מה שמחזיק אותי, העשייה המשמעותית.
מעין: היכולת להיות שם ולעזור בשעת משבר. אני אוהבת את המעורבות בחיי הקהילה, הקשר עם אנשים שלא הכרתי בעבר, המפגשים האישיים והיכולת להיות משמעותית עבור מי שצריך.
שירה: נולדתי וגדלתי בתוך המערכת הקיבוצית. אני אוהבת את צורת החיים הזו ומאמינה שכדי לשמר את החלקים המהותיים בה, אני חייבת לקחת חלק. אי אפשר לדעתי לשבת על הגדר, להגיד- אני רוצה, ולא להיות מעורבת. הבריאות בעיני היא חלק מאוד מהותי בשיתופיות שלנו וצריכה להישאר כזו.
שונות ומשלימות
מעין: אני באה מבחוץ עם השקפה מעט אחרת, והעובדה ששירה היא מכאן, מאפשרת לי הצצה לצורת חשיבה שונה משלי, ומלמדת אותי הרבה על הקהילה והחיים בה.
שירה: אנחנו מדברות על הכל בשקיפות, שמות על השולחן ולא מתחמקות, שונות ומשלימות.
הבריאות היא בגופנו ובנפשנו, שירה ומעין עובדות ברגישות, מחפשות את הדרכים לתת מענים לצרכים השונים יחד עם שמירה על מסגרת תקציבית וחתירה מתמדת לשדרוג ושיפור השירות. תודה על עשייתכן!