| גלי שוקרון |
(מתוך עלון 3339 מתאריך 22.4.2024)
תום, איש חינוך ברמ"ח אבריו, נענה לאתגר לפני תקופה קצרה ולקח על עצמו את ניהול החינוך המשלים. משתף אותנו בתובנות וראיית עולמו על חינוך לעצמאות.
"עם כל הכבוד למערכות החינוך באשר הן, אני לא חושב שיש לנו את האפשרות להחליט כיצד יצאו ממנה בוגריה. אני מאמין כי חינוך צריך לתת לילדים אפשרויות, ללמד מיומנויות ותפיסות שישמשו אותם בבגרותם. אחת המיומנויות שאנו מקדישים לה זמן רב במערכת שלנו היא עצמאות ופרו אקטיביות, ללמד אותם להיות יוזמים, מתכננים ולבסוף גם פועלים. כאשר לילד יש מטרה שהוא מרגיש שיש לו גם את היכולת להגיע אליה, הוא ייקח אחריות על הביצוע ויצליח בהגשמתה. זוהי מיומנות שתאפשר לילדים לעשות בעצמם, החל משלב התכנון ועד לביצוע".
איך עושים את זה?
בניה איטית, בהתאם לגיל ולשלב ההתפתחותי. כבר בכיתה א' אנו מלמדים אותם לצאת לבד בסיום לימודים מביה"ס ולהגיע באופן עצמאי למועדונים. הדגש בכיתות הצעירות, א'-ד', הוא על מיומנויות חברתיות, עם ניואנסים של אירוח של מועדון אחד את השני.
כיתות ה'-ו' כבר מובילות את מרחב א'-ד', ומעבירות פעילויות לכיתות הצעירות במהלך החופשים.
בכיתה ז' התחילו השנה שני פרויקטים- עבודה בהידרופוני וביד השניה, והחל מכיתה ח' המטרה היא לאפשר עבודה עצמאית ככל הניתן במסגרת מיזמי הנעורים, ליצור, ליזום, לעמוד במשימות, לנהל משמרת.
כיתה ט' מובילה את מחנה כרמל, פרויקט עצום בפני עצמו שמשלב בתוכו לא מעט מיומנויות של עצמאות.
בכיתה י' כבר עוברים לעבודה בענפי הקיבוץ, ושם העצמאות היא משמעותית ביותר. בכיתה י' מפעילים גם את כל פעילות המדצ"ים עבור הכיתות הנמוכות, ואנו משקיעים הרבה משאבים, ליווי ותמיכה בפרויקט זה, הרבה מעבר לתנועות נוער אחרות בארץ.
בשכבות הבוגרות מתקיימת עבודה בצוותים, נוער למען עצמו. כל צוות אחראי על פעילויות עבור שאר הנערים, ערבי הווי, חגים, קבלת שבת ועוד. הם לוקחים חלק גם בהכנת כל ערבי החג הקיבוציים, ולראיה החגים האחרונים בהם היו מאוד פעילים.
לתת יותר קרדיט ממה שמגיע
"הכי חשוב שאנשי החינוך ושאר המבוגרים שמלווים את הילדים יאמינו בהם, יסמכו עליהם יותר ממה שנראה שהם יכולים, כדי לאפשר את הצמיחה והגדילה. להשאיר מקום לטעויות, לדעת שלא הכל ילך חלק, לאפשר התנסות ולא לפחד מהכישלון, כי כל אלו הם חלק חשוב ומשמעותי בגדילה וחינוך לעצמאות".